Attività formative XXXIX Ciclo

Progetto formativo, attività didattica programmata/prevista e insegnamenti previsti (distinti da quelli impartiti in insegnamenti relativi ai corsi di studio di primo e secondo livello)

Diritto e arte

I, II e III anno: I rapporti tra diritto e arte e le modalità con cui il diritto può tutelare e valorizzare il patrimonio artistico sono oggetto di riflessioni da molto tempo: le lezioni tratteranno le più innovative questioni che interessano il diritto dell’arte, con ospiti italiani e stranieri. Tra i temi che saranno trattati: le fondazioni di beni culturali tra stabilizzazione storica e novità normative, gli archivi d’artista e la problematica delle autentiche, la normativa internazionale per la tutela del patrimonio culturale e i problemi legati alle esportazioni. L’iniziativa è organizzata in collaborazione con il Centro di ricerca sulla storia dell’arte contemporanea (Crisac)

 

Diritto e letteratura 

I, II e III anno: il movimento di law and literature si è sviluppato negli Stati Uniti nel corso del XX secolo con lo scopo di mettere in evidenza gli stretti legami tra diritto e letteratura. Da un lato si è trattato di studiare la raffigurazione di giuristi, processi e istituti giuridici attraverso il filtro della letteratura (law in literature) Dall’altro si è cercato di verificare se il testo giuridico e il testo letterario potessero essere accomunati dagli stessi strumenti ermeneutici (law as literature). Il movimento, che ha avuto esponenti importanti come John Wigmore, Benjamin Nathan Cardozo e più di recente James Boyd White e Richard Weinberg, si è presto propagato in Europa. Le lezioni mirano a mettere in evidenza il dialogo esistente tra letterati e giuristi a questo riguardo. Il programma è anche mirato a pubblicare i contributi nella recente collana inaugurata presso Il Mulino dal Prof. Gaspari e dalla Prof.ssa Pozzo.

 

Diritto e lingua 

I, II e III anno: lo studio dei legami tra lingua e diritto è stato affrontato, nel corso del tempo, da diversi punti di vista da giuristi , storici , sociologi , filosofi e linguisti , che hanno messo in evidenza come il diritto, al pari della lingua, è un fenomeno culturale che deve essere analizzato tenendo conto del tempo e del contesto .
Si tratta di un tema assai antico, ma che è venuto alla ribalta negli ultimi decenni con rinnovato interesse a fronte dell’instaurarsi di fenomeni stabili di aggregazione sovrannazionale, dell’infittirsi dei commerci internazionali, così come delle importanti migrazioni di popoli su base mondiale, che hanno reso necessario il confronto tra diverse culture, come pure tra le diverse lingue in cui queste si esprimono. La società multiculturale necessita di un dialogo continuo tra diverse culture, diverse lingue e diversi sistemi giuridici a cui la nostra università deve preparare i professionisti del domani. Le lezioni offrono l’occasione di incontro tra giuristi e linguisti. I risultati della ricerca troveranno una sede per la loro pubblicazione nella Collana Le lingue del diritto, edita da Giuffré.

 

I diritti delle donne nella società multiculturale

I, II e III anno: in accordo con la cattedra UNESCO, istituita all'Insubria nel 2019, si terrà un ciclo di lezioni dedicate ai diritti delle donne nelle diverse realtà sociali e culturali. Un particolare riguardo sarà dedicato al tema dei pregiudizi impliciti e all'utilizzo delle immagini della donna nella pubblicità. Parte delle lezioni verranno svolte dal visiting professor previsto all'interno del programma della Cattedra UNESCO. Allo stesso tempo rientreranno in questo ciclo di attività, le iniziative inserite nell'ambito di Como città creativa UNESCO, per cui si sta sviluppando un apposito programma sulla sostenibilità sociale della filiera del tessile con particolare riguardo al lavoro femminile

 

La tutela dell’ambiente tra diritto, economia e comunicazione dei rischi

I, II e III anno: il ciclo di lezioni è volto a fornire ai dottorandi un’introduzione ai temi della responsabilità civile per danni all'ambiente, alla disciplina del cambiamento climatico in chiave comparatistica, alla sostenibilità da un punto di vista giuridico ed economico. le lezioni sono concepite in modo interdisciplinare e si avvalgono dell'aiuto di esperti esterni

 

Summer school 

I, II e III anno: la Summer school prevede un programma interdisciplinare volto principalmente a studiare i temi del diritto dell'ambiente con professori francesi, olandesi, polacchi e belgi, che portano la loro esperienza in relazione allo sviluppo di un diritto dell'ambiente europeo e internazionale

 

Diritto e scienza

I, II e III anno: il dialogo tra diritto e scienza che si è sempre palesato nel corso della storia, presenta al giorno d'oggi innumerevoli implicazioni che il ciclo di lezioni cercherà di affrontare con l'ausilio di esperti provenienti da altri settori del sapere. In particolare verranno affrontati i temi della blockchain e del metaverso, così come quelli della prova scientifica nell'ambito del processo civile, così come infine l'uso delle tecnologie nella protezione e nella tutela delle opere d'arte. 

Feynman path integrals

I anno: this short lecture series provides a very brief introduction to the Feynman Path Integral approach to quantisation, which represents a completely original and alternative axiomatic basis for quantum theories. While developed within the framework of non-relativistic quantum mechanics, the method is of particular importance (for its clarity and simplicity) in second or field quantisation. However, it finds useful applications in many other areas, as diverse as statistical mechanics and even, for example, financial analysis. Being limited to eight hours of front-on lectures, little attention is paid to mathematical rigour. In other words, a description of the physical basis and significance will be provided, together with some of the interesting applications of the technique of relevance to physics.  

 

Quantum technologies

II anno: the second quantum revolution is unfolding now, exploiting the enormous advancements in our ability to detect and manipulate single quantum objects and triggering the development of the different quantum technologies. The course, after a preliminary introduction to the principles of quantum information, is intended to give an introduction to the different quantum technologies for computing, simulation, communication, metrology, and machine learning, including quantum optics laboratory demonstration of quantum information protocols.  

 

Introduction to non equilibrium statistical physics

I anno; classical statistical mechanics describes system at thermodynamic equilibrium. However, a wide range of natural systems, ranging from climate to virtually all living matter, are kept out of equilibrium by external driving and/or fluxes of energy which is constantly absorbed and dissipated through the system.

This course introduces some of the concepts employed in the study of macroscopic systems away from their state of thermodynamic equilibrium, mainly covering kinetic theory, stochastic processes and linear response. These constitute the principles to describe systems slightly perturbed out of equilibrium. Other selected topics may include active matter, pattern formation and systems with absorbing states.

 

Non Newtonian aspects of general relativity

II anno: this is a 20 hours course, where some specific aspects of the general relativistic dynamics will be discussed, compared to the analogous mechanisms in Newtonian gravity, when allowed. The main arguments included in the course are:

  • Einstein equations and their comparison with Newtonian gravity: time dependence, non harmonicity tensorial character, non linearity;
     
  • Gravitational waves: generation and detection; weak and strong gravitational waves, effective one body formalism;
     
  • Dragging effects and weak and strong gravitomagnetism, with applications to the motion of massive bodies and galaxies.

However, modifications on the program can be considered on demand, in order to adapt the details of the lessons to the specific needs of the students.  

 

Complements of theoretical physics

I anno: this is a 20 hours course, with the aim of presenting some advanced topics in theoretical physics, related with the physics of the standard model and/or general aspects of theoretical physics. The main arguments proposed by the course are:

  • Symmetries in quantum field theory: Lie groups, spontaneous symmetry breaking of global symmetries and local symmetries, symmetries in path integral formalism, anomalies;
  • Feynman integrals in classical and quantum theories. Methods of computation of the Feynman integrals and related twisted cohomology;
  • The geometry of the Standard Model of Particles and possible extensions to grand unification models.

According to the interests of the participating students, it is possible to consider a short introduction to all such arguments, or to develop more deeply one of them if needed.  

 

Fluorescence Methods in molecular biophysics

I anno: biophysics is a subject intrinsically at the interface between hard sciences and life sciences, and constitutes an ideal bridge within these two fascinating universes. In this teaching module the biophysical approach will be outlined, evidencing its specificities and originality with respect to classical biological subjects. The basics of molecular biology will be sketched in “pills”. In so doing, the students will be led to mature a deep comprehension of the intimate relationship between biomolecules structures and their biological function. Subsequently, some considerations will be driven about the peculiar thermodynamics of metabolic reactions. Binding reactions will be modelled in details evidencing their crucial role in metabolic regulation. The main concepts underlying the electronic state transition spectroscopy of molecules in solution will be recalled. The advantages of fluorescence will be discussed and several advanced fluorescence techniques will be presented and applied to the elucidation of binding equilibriums. Particularly, we will focus on time-resolved and fluctuation analyses methods. Further, we will correlate the conformational dynamics of biomolecules with benchmark spectral features, introducing fluorescence resonance energy transfer, both applied on molecular ensembles and at the single molecule level, as a powerful tool to characterize biomolecular structures and interactions. All the above topics will be tackled by relying both on examples extracted from the research experience of the teacher and on critical examination of seminal papers from the historical literature. At the end of the course, the students will inherit a comprehensive panorama of time-correlated single photon counting, fluorescence correlation spectroscopy and single-molecule fluorescence resonance energy transfer. Moreover, they will gain some insight on the molecular mechanisms governing life and on the physical laws on which they are based.

 

Fundamentals of machine learning

I e II anno: the course will cover the state-of-the art algorithms and knowledge about the

supervised learing techniques

In particular, those topics will be coveres:

  1. Introduction to classifications problems and methods. Definition of Training Set, Test Set, Validation and metrics to assess the performances of classifiers;
  2. Classification based on parametric model;
  3. Classification based on non-parametric model . Decision Trees, Random Forests and linear classified will be presented with the necessary mathematical background and application in physics/astrophysics;
  4. Classification with Support Vector Machine and Neural Networks;
  5. Introduction to Deep Learning techniques and architectures of deep neural networks for.

Image classifications

In order to fully exploit the lessons and the concepts given in the course plan, an introduction to data preparation, features selections and transformation (e.g. principal component analyss) will also be part of the lectures.

Nota generale a tutti i corsi: gli studenti saranno tenuti a seguire almeno 60 ore di corso all'interno dell'offerta formativa, secondo un piano didattico approvato dal Collegio dei Docenti.

 

Numerical methods for astrophysics

I anno: the course "Numerical methods for astrophysics" is meant to introduce state-of-the-art numerical modelling techniques employed in astrophysics, and will cover 20 hours. In

detail, the following topics will be covered:

  • Newtonian dynamics and the N-body problem (grid-based vs particle-based methods);
  • Advanced techniques for computational hydrodynamics: adaptive mesh refinement vs moving-mesh vs mesh-free methods, advantages and limitations;
  • High performance computing: code development and optimization.

 

Time series analysis for astrophysicists

I e II anno: time series are ubiquitous in astrophysics. This course is aimed at providing PhD students the main capabilities to extract physical information with state-of-the-art statistical inferences from the available datasets. We will refer to real science cases developed in the astrophysical literature, yet the discussed methodologies could be of definite interest to anyone involved in quantitative analysis of data in a temporal (or spatial) sequence in any field of modern physics, economy, engineering and social sciences.

At the end of the course students will be able to:

  • Carry out analysis of any statistical problem in a full Bayesian framework;
  • Properly model time series to derive meaningful statistical inferences about stationarity;
  • Short and long-term memory behavior;
  • Deal with data irregular spaced and/or affected bu correlated noise;
  • Apply big-data techniques to carry out the analyses of typical large datasets obtained by modern astrophysical facilities.

More specifically the main topics of the course are:

  • Time (and spatial) variability in astrophysics
     
  • Time- domain analysis and auto-regressive processes
     
  • Irregular sampling, Lomb Scargle periodograms
     
  • Case studies: ANG variability
     
  • Advanced topics: non-parametric analysis
     
  • Matching filter
     
  • Case study: LIGO/Virgo gravitational wave signals
     
  • Big-data machine learning and intelligent systems for time- series analysis
     
  • Case studies: spatial variability /CMB, large scale structure)

Annualy the PhD board propose new training activites that will be supported by Università degli Studi dell’Insubria. The course description are in Italian but the course will be in English

 

I anno

 

La Matematica per l'elaborazione dei segnali: nuovi risultati e problemi aperti   

Un problema classico di molti campi di ricerca applicata, come
la Geofisica, la Medicina, l'Ingegneria, l'Economia e la Finanza, è, dato un segnale, come estrarre le informazioni nascoste e le caratteristiche in esso contenute, come, ad esempio, quasi periodicità e andamenti di lungo periodo. Metodi standard come Fourier e Wavelet Transform, usati storicamente nell'elaborazione dei segnali, si sono rivelati limitati quando i segnali presentano comportamenti non lineare e non stazionari. Per questo negli ultimi due decenni vari gruppi di ricerca in giro il mondo hanno sviluppato nuovi metodi non lineari per l'analisi di segnali nonstazionari, che sono stati e vengono ampiamente utilizzati in ambito applicativo.  In questo corso esamineremo il metodo di scomposizione modale empirico e tecniche derivate, e introdurremo la tecnica del Filtraggio Iterativo e le sue generalizzazioni.
Ne discuteremo gli aspetti teorici e numerici, mostrandone le potenzialità, i limiti e presentando i problemi aperti. Durante il corso verranno presentate alcune applicazioni e un introduzione ai codici Matlab disponibili online.   

 

Progettazione e sviluppo di reti basate sul paradigma di Internet of Things  

L'Internet of Things (IoT) si sta rapidamente espandendo, rendendo sempre più importante capire come progettare e definire prototipi dell'infrastruttura di rete, insieme ai relativi protocolli e meccanismi, al fine di valutare, in una fase iniziale della progettazione, le sue prestazioni (in termini di carico computazionale e sulla rete, latenza, occupazione di memoria, consumo energetico). In questo modo è possibile migliorare e rendere più agile la fase di sviluppo. Il corso, che si svolgerà interamente in laboratorio, mira ad esplorare le funzionalità di uno strumento di programmazione event-driven per la connessione di dispositivi hardware, API e servizi online, in ambito IoT. Inoltre, verranno illustrati ed applicati i requisiti relativi alla sicurezza, in modo che siano integrati all'interno delle architetture IoT analizzate. 

 

 

II anno

 

Etica dell'IA, IA spiegabile e ruolo del processo decisionale umano.  

Questo corso si propone di definire ed esplorare le questioni etiche inerenti all'uso dell'intelligenza artificiale (IA), di fornire modelli di explanability di IA e di combinarli con modelli e definizioni di processi decisionali. Il corso si occupa di una serie di questioni e argomenti attuali attraverso l'applicazione di importanti teorie morali. Questo corso si propone di definire ed esplorare le questioni etiche inerenti all'uso dell'intelligenza artificiale (IA), di fornire modelli di explanability di IA e di combinarli con modelli e definizioni di processi decisionali. Gli argomenti trattati includono, ad esempio, la nozione di responsabilità, le questioni etiche nella progettazione e nella gestione dell'IA, gli aspetti etici dei rischi tecnici, la distribuzione della responsabilità nell'ingegneria, nel design e nell'architettura e il rapporto tra sostenibilità, etica e tecnologia.  

 

PDE su grafi metrici: teoria spettrale degli operatori differenziali, propagazione delle onde e applicazioni  

Il corso fornisce un'introduzione alla teoria delle equazioni differenziali parziali (PDE) su grafi metrici ed è suddiviso in quattro parti. La prima parte introduce le definizioni di base e la nozione di operatore differenziale selfadjoint su un grafo metrico. Include una descrizione delle varie realizzazioni di operatori selfadjoint del Laplaciano e una rassegna dei principali risultati della teoria spettrale. La seconda parte si concentra sull'analisi della dinamica lineare delle onde su grafi metrici, con particolare attenzione all'equazione lineare di Schrödinger. La terza parte del corso si concentra sull'equazione di Schrödinger non lineare, in particolare sull'analisi delle soluzioni stazionarie e della loro stabilità. Infine, l'ultima parte del corso esamina alcuni risultati sul problema della giustificazione dei modelli di grafi metrici come approssimazioni per la dinamica delle narrow tube network.

 

Attenzione: Lo studente potrà scegliere tra gli insegnamenti previsti dalla didattica programmata il/i corso/i che ritiene maggiormente di interesse per il suo percorso formativo. La scelta dei corsi dovrà essere supportata e approvata dal tutor, eventualmente integrando con corsi di dottorato offerti da altri atenei o scuole.

School on Neuroimmune Pharmacology

 

I, II e III anno

La neuroimmunofarmacologia si colloca all'intersezione di farmacologia, immunologia e neuroscienze, caratterizzandosi dunque per un elevato grado di inter- e transdisciplinarietà e offrendo approcci terapeutici originali fondati sulla conoscenza dei complessi rapporti tra sistema nervoso e sistema immunitario. L'obiettivo prioritario di questa disciplina è l'identificazione di nuovi bersagli farmacoterapeutici e il riposizionamento di farmaci già disponibili per altre indicazioni grazie a una caratterizzazione dei loro effetti neuroimmunologici. La neuroimmunofarmacologia è una disciplina scientifica alquanto giovane ma in rapida e vivace crescita. Nel 1993 è stata fondata la Società di Neuroimmunofarmacologia (Society on Neuroimmune Pharmacology, SNIP), nel 2006 inizia la pubblicazione del Journal of Neuroimmune Pharmacology (Springer-Nature), e nel 2008 viene pubblicata la prima edizione del volume Neuroimmune Pharmacology (JNIP, Springer), cui nel 2016 è seguita una seconda edizione aggiornata e estes).

Questa disciplina non si limita allo studio delle malattie infiammatorie e autoimmuni del sistema nervoso (ad esempio, la sclerosi multipla e le neuropatie periferiche, classici ambiti di interesse della neuroimmunologia), bensì comprende processi neurodegenerativi quali la malattia di Parkinson e di Alzheimer, i disturbi correlati allo stress, le malattie cardiovascolari e in generale tutte quelle condizioni nelle quali processi infiammatori periferici e centrali coinvolgono e/o sono influenzati dal sistema nervoso.

La School è parte integrante dell'attività didattica e formativa del Corso di Dottorato. Anche grazie alla collaborazione delle società scientifiche patrocinanti, la School viene promossa in ambito internazionale.

 

School on Methodology, Ethics and Integrity in Biomedical Research

 

I, II e III anno

Questa School nasce nell'ambito del corso di dottorato di ricerca in Medicina Clinica e Sperimentale e Medical Humanities, e vede l'adesione dei corsi di dottorato che in esso sono confluiti, e precisamente il corso in Farmacologia Clinica e Sperimentale e il corso in Medicina e Scienze Umane. Coerentemente con le finalità dichiarate del corso ("fornire le competenze metodologiche per progettare e realizzare attività di ricerca sperimentale e clinica in una prospettiva globale e sistemica che porti ad approfondire la riflessione anche sugli aspetti etici, e deontologici connessi alla ricerca sperimentale di base e applicata alla clinica e alla terapia, farmacologica e non farmacologica"), i docenti che hanno dato vita a quella proposta caratterizzata da forte innovatività e interdisciplinarietà intendono ora sviluppare un ulteriore strumento, integrato nell'offerta formativa post lauream, utile a perseguire l'obiettivo della promozione della cultura dell'integrità scientifica in biomedicina.
L'Università dell'Insubria si distingue nel panorama nazionale per una specifica attenzione a questi temi di grande attualità e portata globale, ancora quasi del tutto assenti nel dibattito politico-strategico della ricerca scientifica italiana. Il nostro Ateneo si è infatti dotato di un Codice Etico che - come nessun altro a nostra conoscenza tra le università italiane - affronta in maniera estremamente concreta temi quali il conflitto di interessi e l'integrità nella ricerca scientifica. A tale riguardo e ai fini di questo progetto di School, è di estremo rilievo l'esperienza del ciclo di seminari sul Codice Etico, promosso e organizzato dal gruppo di lavoro che ha redatto il Codice (del quale facevano parte alcuni dei proponenti di questa School), e che ha avuto notevole successo e attenzione anche grazie alla pubblicazione dei filmati in forma integrale sul web.

 

Giornata scientifica annuale del Corso

I, II e III anno

La ricerca biomedica è tra i fattori cruciali per il progresso e il benessere delle società moderne, e la professione del ricercatore biomedico è tra le più entusiasmanti dal punto di vista intellettuale.

Negli ultimi decenni, tuttavia, intraprendere una carriera di ricerca nel campo della biomedicina è diventato sempre più difficile, a causa soprattutto dell’aumento della competizione e della riduzione dei finanziamenti. La pressione dovuta all’intensa competizione per i finanziamenti e per assicurarsi un posto di lavoro stabile nelle istituzioni accademiche sono tra i maggiori fattori che spingono i ricercatori a infrangere la loro integrità professionale adottando pratiche di ricerca discutibili, fino a commettere atti di vera e propria cattiva condotta scientifica.

 

VIRT2UE, Training program for research integrity 

Modules
 

  1. The European Code of Conduct for Research Integrity;
  2. Introduction to research integrity - a module that introduces the basic principles of research integrity and asks you to apply the European Code of Conduct to your own context;
  3. Introduction of Virtue Ethics to Research Integrity - a module that introduces the relevance of virtue ethics to research integrity and asks you to reflect about research integrity issues;
  4. Virtue ethics applied under current research conditions - a module that addresses more systemic issues, like performative pressures in research, and relates these to virtue ethics and the individual experience of the researcher.

Il Corso di Dottorato di ricerca in Medicina Clinica e Sperimentale e Medical Humanities intende rispondere alle esigenze formative dei giovani ricercatori fornendo conoscenze complete e aggiornate sui principi fondamentali, sulle metodologie e le pratiche della ricerca sperimentale preclinica e clinica in biomedicina.

L'annuale giornata scientifica, giunta nel 2022 all'ottava edizione costituisce un appuntamento consolidato e di grande valore formativo per i dottorandi che apprendono in tal modo i fondamenti della comunicazione e della discussione in ambito scientifico congressuale. 

Sperimentazione animale e modelli alternativi:aspetti legislativi,sperimentali ebioetici (primo anno)

Modulo A1) Organoidi e culture cellulari3D, rilevanza nell'ambito delconcetto di "replacement"2) Organoidi, culture cellulari 3De applicazione in ambito di ricercapreclinica3) Organoidi e rispetto di aspetti dibioetica4) Sviluppo di metodiche in vitro eloro validazione in ambitoregolatorioModulo B1) La attuale regolamentazioneitaliana in ambito disperimentazione animale nellaricerca biomedica2) Modelli preclinici di tipoanimale e alternative di utilizzo dimodelli sperimentali “in vitro”3) Modelli animali su specie diinvertebrati4) Aspetti bioetici dellasperimentazione animale nellaricerca biomedica di base eapplicativa

 

The NGStechnique: theory, applications and future perspectives (secondo anno)

This minicouse will be organizedin four lessons on the followingarguments: a) the NGS techniqueand the relative possibleapplications; b) third and fouthgeneration sequencing; c)functional aspects of geneexpression and regulation; d)NGD Data analysis workflow andfunctional enrichment.

 

Introduction to Systems Biiology (primo e secondo anno)

The course is a primer to workwith large datasets (big data orwide data) that suffer fromdimensionality and sparsity. Afterdescribing common strategies forfeature selection and extraction,students will learn how to obtainfunctional information fromextracted features. Moreover,foundations of graph theory andnetwork science will be describedand discussed.Lesson 1 (4 h): Introduction toSystems biology. Emergentproperties and nonlinear complex systems. Dimensionality reductionin datasets (NGS, proteomics).Univariate filters. Multivariateanalysis (PCA, PLS, PLS-DA).Cross-validation. The receiveroperating characteristic. Recursivefeature elimination. Practicalactivities.Lesson 2 (4 h):Over-representation analysis. TheFisher exact test. Correction formultiple testing (Bonferroni vs.Benjamini-Hochberg).Gene/protein databases. Ontologyand pathway databases. Otherdatabases for functionalenrichment. Gene-set enrichmentanalysis. Practical activities.Lesson 3 (4 h): Principles of graphtheory. Network statistics.Topological analysis. Randomnetworks vs. real networks.Clustering strategies. TheCytoscape environment. Practicalactivities.

 

Techniques for Neuroscience

1. “Imaging techniques”Dott Cesare Covino, ALEMBIC(Advanced Light and ElectronMicroscopy Bioimaging Center),San Raffaele.2. “Techniques to study neuronalplasticity”Prof Tommaso Pizzorusso, ScuolaNormale Superiore of Pisa.3. Stereotaxic proceduresProf.ssa Angelisa Frasca,Università di Milano4. “Genome editing for diseases ofthe CNS”Prof.ssa Alessandra Recchia,University of Modena5. “Generation and study of iPSCand organoids as models forgenetic diseases of the nervoussystem”Prof.ssa Anna Corradi, Universityof Genova.

Applicazioni in ambito oncologico della tecnologia NGS a scopo diagnostico, prognostico e terapeutico: - il modello del carcinoma colorettale – il modello del carcinoma endometriale (terzo anno)

Il minicorso ha lo scopo didelineare l'impiego sempre piùdiffuso della tecnologia NGS nellapratica clinica oncologica e dimostrare come le classificazionitumorali richiedano l'integrazionedi conoscenze approfondite deimeccanismi tumorigenici per ilriconoscimento di entitàbiologiche distinte e per la correttaimpostazione degli approcciterapeutici.

Cancer stem cells: understanding tumour hierarchy and heterogeneity for cancer treatment. – Lesson 1: From Stem cells to Cancer Stem Cells. – Lesson 2: Cancer Stem Cell’s Niche. The relation with the microenvironment. – Lesson 3: Targeting Cancer Stem Cells. Innovative approaches for targeting CSCs. 

Cancer stem cells (CSCs) areself-renewing cells that areidentifiable in most liquid andsolid cancers and contribute totumor onset, expansion, resistance,recurrence and metastasisfollowing therapeuticalapproaches. CSCs are identified by theexpression of cell surface markers,which depends on the type oftumor. The transition betweenCSCs with cancer cells occurs intumors and is under the control ofreciprocal signals between CSCsand the tumor microenvironment(TME), including the CSC niche.Different degrees of evidenceindicate that cancer stem cells area relevant cause of failure ofconventional chemo/radiotherapy,due to their resistance to suchtherapeutic approaches. Therefore,targeted therapy to eliminate CSCsis essential.

Experimental imaging in translational research (terzo anno)

The seminary is focused on theusefulness of experimentalimaging for preclinical andclinical researchers in traslationalmedicine.The use of advanced andinnovative imaging technologiesallows to observe, monitor,analyze with high resolution everychange in small animals (mice,rats) ?induced by drugs,molecules, anti-bodies beforehistology.Experimental imaging based onUltrasound, Color Doppler,Photoacoustic, CEUS, MagneticResonance, ComputedTomography, micro-PET, OpticalImaging can accurately providequalitative and quantitativeinformation in differentcardiovascular, oncological andinflammatory diseases.Number of experiments andsacrified animals can besignificanly reduced, whileresearch level significantly raisedusing experimental imaging.

Elementi di elettrofisiologia cardiaca (terzo anno)

Attività elettrica delle cellulemiocardiche, genesi del potenzialed'azione e genesidell'elettrocardiogramma disuperficie; principi diaritmogenesi cardiaca;registrazione dei potenzialielettrici endocavitari; valutazioneelettrofisiologica invasiva; aritmiecardiache ed impatto sullafunzione cardiaca?

“InnovationCamp” for Insubria PhD students - A deepdive intoinnovation andexecution (primo e secondo anno)

Objective:According to EU Council,entrepreneurship is one of theeight Key Competences forLifelong learning. InnovationCamp for PhD Students is a coursededicated to the dissemination ofentrepreneurship and innovationconcepts among PhD students andto the development of the relatedhard and soft skills. It begins fromthe milestones of the lean startupapproach up to the development of an innovative idea. At the end ofthe course an open badge will beissued to all participants whoattended both the open day and atleast 75% of the remainingproposed activities.COURSE TOPICSOpen day: Research potential,entrepreneurship, and technologytransfer (4 h)° Research social and economicimpact° Technology transfer toolsprovided from the AtheneumIntroduction to startup world (4 h)° The start-up world: fundamentaltools° Market analysisLegal aspects (4 h)° IP protection strategies° Legal issues of startupsThe Lean Startup with hands-on (4h)° The Lean Startup approach° Value Proposition and BusinessModel CanvasFunding and supporting the idea(4 h)° The capital raising process° EU opportunities for startups° Focus on alternative finance andon the role of business angelsCommunication of the idea (4 h)° Pitch structure° Soft skills for pitchingTeam working & mentoringactivities (4 h)° The importance of the team° How to work efficiently in ateam° Mentoring activitiesPitch refinement session (4 h)Final presentation of businessideas (4 h). 

Altre attività didattiche

Valorizzazione e disseminazione dei risultati, della proprietà intellettuale e dell’accesso aperto ai dati e ai prodotti della ricerca

Transversal skills -Objective:Despite the undisputable value of specialized skills, the transversal ones represent a main key to professional success, according tosome scientific studies. Transversal or soft skills pertain to cognitive, creative, managerial, relational and communication areas. Not only they represent the “most wanted” competences indicated by the corporate sector, but they are also essential life skills.Acquiring these skills provides students with the basic knowledge, abilities and qualities required to translate competences intosuitable behavior for organizational purposes and for their professional evolution and success.COURSE TOPICSThe course will provide students transversal skills. The course is organized in three modules, provided in different years:Module A: Information Literacy; Digital Literacy, Doctoral thesis and copyright; Open access; Collecting and processinginformationModule B: Presentation skills; Problem solving; Results dissertationModule C: Economy; Project Management; Patents & trade marks; European research programs. 

Seminari

Mathematical methods for the natural sciencesObiettivi: Fornire elementi di base per l'analisi matematica e numerica delle proprietà di sistemi d'interesse per le scienzechimiche, fisiche, e naturali.Programma: Equazioni differenziali ordinarie, con applicazione alla cinetica chimica ed al trasferimento di energia; equazioni allederivate parziali, con applicazione alla teoria del trasporto di materia; metodi di approssimazione funzionale, con applicazioni amodelli di sistemi fisici classici e quantistici; metodi di integrazione numerica per integrali definiti mono-dimensionali, equazionidifferenziali ordinarie e loro sistemi; integrazione Monte Carlo con applicazione alla diffusione ed ai modelli di molecolepolimeriche; soluzione delle equazioni del moto e loro applicazione a sistemi di rilevanza chimica.
Giornata Annuale Giovanna Tosi - Recenti acquisizioni in Oncologia e malattie infettive.La giornata di studio e confronto tra esperti di livello nazionale e internazionale affronta tematiche relative alle cause, incidenza,diagnosi e cura delle patologie neoplastiche con particolare riferimento a quei tumori indotti da agenti patogeni nonchè agli aspettidelle difese immunologiche che l'organismo mette in atto contro i tumori.
Giornata annuale sul cervello nell'ambito della "Brain Week".Saranno presentati dati recenti sul legame tra infezioni/infiammazioni e disturbi del neurosviluppo, disturbi neuropsichiatrici eneurologici. Si parlerà del complesso insieme di fattori ambientali, genetici, epigenetici, immunologici, microbiologici, biochimici,educativi e sociali che possono influenzare l'insorgenza e l'evoluzione dei disordini dello spettro autistico e saranno discussepossibili strategie per affrontarli.
Asma bronchiale e broncopneumopatia cronica ostruttiva.Saranno discusse tematiche relative: a) alle fasi dello sviluppo e al trattamento clinico di broncopatia cronica ostruttiva (BPCO) edi asma, b) allo studio dell'infiammazione bronchiale mediante metodica non invasive (espettorato indotto) in pazienti con BPCO;c) all'identificazione del fenotipo eosinofilico maggiormente sensibile alla terapia corticosteroidea e alla diversa gestione deipazienti asmatici, che include anche la valutazione della cellularità bronchiale mediante test dell'espettorato indotto.
Bioinformatics - Prof. Gianluca MollaObjective:Provide student with practical knowledge of the main bioinformatic processes used in protein investigation. All lessons will beheld at the computer, in an informatics class. Most of procedures shown will be performed by the students themselves under thesupervision of the teacher. Results will be discussed in a critical manner.COURSE TOPICSThe course will cover the main topics of the bioinformatics approach to the study of the structure/properties of the proteins. Indetails:1. The format of structural data and structural databases (PDB files, RCSB, PDBeChem, ...) and how to search and retrievestructural information2. Basis of visualization of 3D structures and software for macromolecule visualization (PyMol, VMD, ...)3. Prediction of structural properties of proteins (secondary structure, transmembrane regions, signal peptides, ...)8. Discover the evolutionary history of a protein: build a phylogenetic tree, detect the most conserved positions and predict thesequence of ancestral proteins4. Construction of models of the 3D structure of a protein (ab initio modelling, homology modelling)5. Build models of variants in vitro - foldX - ProSAR6. Prediction of binding of small ligands (e.g., drugs) to proteins by Automated Molecular Docking7. Prediction of quaternary structure haddock, Z-DOCK8. Simulation of protein flexibility in solution: The Molecular Dynamics approach
Biostatistics - Prof. Giorgio BinelliObjective:All fields of modern biology cannot be successfully approached without a knowledge of their statistical and biometrical aspects. Itis thus necessary to provide the student with interlaced biological and statistical knowledge. The goal of this course is to make thestudents familiar with the statistical theory and terminology, so to understand the power and pitfalls of statistical analysis, withspecial emphasis on the planning of the experiments and the analysis of experimental data in the field of Life Sciences.COURSE TOPICSBasics of statistical analysis- Why use Statistics. Populations and samples. Basics of probability. Random variables.- Frequency distributions; what is a statistical test: power and protection of a test, Type I and Type II errors.The most common statistical tests- Quantitative and qualitative variables - which test?- Some uses of the z variable.- The ?2 test. Goodness-of-fit test and comparisons between proportions.- The General Linear Model (GLM)- Some uses of Student's tOther statistical tests- The model of Analysis of Variance (ANOVA).- One-Way ANOVA: the completely randomised and the randomised block designs. Two-way ANOVA.- Linear regression and correlation models, parameters estimate in linear, multiple and curvilinear regression.

Perfezionamento linguistico

Corso di Lingua inglese di livello B2.Il corso mira al miglioramento e consolidamento delle 4 abilità fondamentali della lingua inglese (listening, reading, speaking,writing) e fornisce strategie utili ad affrontare l'esame di Certificazione (B2 FIRST - Cambridge Assessment English, Livello B2del Quadro Comune Europeo di Riferimento per la Conoscenza delle Lingue, QCERhttps://www.britishcouncil.it/esami/perche-conseguire-certificazioni-lin...).Al termine del corso gli studenti dovranno essere in grado di:- Comprendere le idee principali di testi complessi- Interagire con un grado di spontaneità tale da rendere possibile un'interazione con un madrelingua inglese.- Produrre testi chiari e dettagliati su vari argomenti e spiegare il proprio punto di vista su un argomento di attualità.Le lezioni vengono erogate in lingua inglese, con analisi delle nuove strutture grammaticali (morfosintattiche) e lessicali, seguiteda esercizi per facilitare l'apprendimento e l'acquisizione.Gli studenti sostengono un test finale che misura il livello di competenza raggiunto e che tiene conto, come metro di riferimento,della scala di valutazione usata per il livello B2 dell'esame Cambridge English ESOL.Le lezioni di lingua inglese sono integrate da un percorso di apprendimento misto della lingua inglese tramite la piattaformasoftware multimediale MacMillan English Campus (MEC), che prevede esercizi di listening e reading comprehension, pronuncia egrammatica ritagliati sul livello dei singoli dottorandi e utili all'acquisizione graduale di competenze necessarie a raggiungere illivello B2 richiesto.Gli studenti sono seguiti e monitorati da un tutor esperto in lingua inglese e referente pe la piattaforma. Gli apprendenti dovrannodimostrare di avere svolto tutto il percorso di esercizi assegnato almeno con un 70% di successo (che corrisponde a 7/10 oppure a21/30).

The economic theory of decision making:

  • The economics of altruistic decisions and charitable giving (Umberto Galmarini, Insubria)
     
  • Preferences, Utility and Optimization (Matteo Rocca, Insubria)
     
  • History of decision making (Carlo Brambilla, Insubria & Marcus Sidki, U. Ludwigshafen)
     
  • Transport decision making and sustainability (Elena Maggi & Daniele Crotti, Insubria)
     
  • Topics in Cognitive Economics (Davide Secchi, U. Southern Denmark)
     
  • Behavioral and experimental economics (elective) (Astrid Gamba, Insubria)
     
  • Decision theories, classical and behavioral (elective) (Ivan Moscati, Insubria & Joanna Dzionek-Kozlowska, U. Lodz)
     
  • Economic Growth Theory (Simone Marsiglio, UniPI)

 

Econometric techniques and simulation models for decision making:

  • Applied econometrics: health economics (Silvana Robone, Insubria - Ariadna Garcia-Prado, UPNA & A. Perez Alonso, UCM)
     
  • Applied econometrics: causality and policy evaluation (Andrea Vezzulli - Giuseppe Porro – Paolo Castelnovo & Daniela Sonedda, Insubria)
     
  • Introduction to Macro AB models (Eugenio Caverzasi, Insubria)
     
  • Calibration, validation and inference for complex simulation models (Mario Martinoli, SSUP)
     
  • Agent-Based Modelling (ABM) in innovation economics (elective) (Matthias Müller, U. of Hohenheim)
     
  • Seminar in Machine Learning and Big Data Analysis (elective) (Andrea Vezzulli, Insubria)

 

Quantitative methods for risk assessment and well-being measurement:

  • An introduction to risk measures and portfolio optimization (Elisa Mastrogiacomo, Insubria)
     
  • Optimization with applications to finance and economics (Asmerilda Hitaj, Insubria)
     
  • Experimental methods in Economics and Finance (Dmitri Vinogradov, U. Glasgow)
     
  • Multidimensional approaches for measuring well-being, poverty and inequality (Chiara Gigliarano, LIUC)
     
  • Income inequality: patterns, measurement, and spatial dimension (Kateryna Thach, UNIMIB)

 

Research methods:

  • Editormetrics: data, approaches, insights (Sandro Mendonça, ISCTE-UIL)
     
  • Becoming a researcher: Navigating the publication process (Silvia Massini, U. Machester)
     
  • Scientific Writing (Michael Schalile, U. Hohenheim)

 

Other inter- and trans-disciplinary courses:

  • Networks: Theory and Applications (Fabio Vanni, Insubria)
     
  • Introduction to MATLAB (Enrico Moretto, Insubria)
     
  • Introduction to STATA (Alessandra Tanda, University of Pavia)

Elementi di sicurezza per la gestione dei processi chimici

Teacher: Carlo Lucarelli

Objectives

The course aims to provide the student with the essential elements for risk analysis and the management of chemical processes. The topics covered will provide the student with the key skills to analyse the possible risk sources of a chemical process and evaluate the probability of its occurrence. Furthermore, the concept of risk mitigation and risk prevention for process design and management will be introduced.

Programme

  • Description of chemical processes and process units. Introduction to process controls.
     
  • The chemical risk: general aspects. Rules for the correct management of a process
     
  • The concept of risk analysis: Hazard study (HAZOP) and estimation of probability of occurrence (Fault tree)
     
  • Calculation of frequencies of occurrence.
     
  • Consequence Assessment.
     
  • Risk Types, Risk Integration and Risk Attribution.
     
  • Case studies: examples of relevant accidents in the chemical industry.

Learning material

Material provided by the teacher

CV SCIENZE CHIMICHE

Erogato in Lingua Inglese nel caso siano presenti di studenti stranieri

 

CARBON DIOXIDE AS A SOURCE OF C1 FOR CONVERSION INTO HIGHLY VALUE-ADDED PRODUCTS

Teacher: Stefano Brenna

Objectives: The course will provide an overview of the main synthetic procedures for reusing carbon dioxide as a source of C1 units. At the end of the course, the student will have a broad and comprehensive view on the chemical reactions and technological processes that lead to the conversion of CO2 into products of industrial and applicative interest.

Program: The first part of the course will aim at outlining the issues related to excessive CO2 emissions; then the possible conversions of carbon dioxide into derivatives of academic and industrial interest (carbonates, urea, carbamates, methanol) will be examined. In the last part, different catalytic methods (homogeneous catalysis, heterogeneous catalysis, photocatalysis, electrocatalysis) and materials (MOFs, zeolites, nanoparticles) used for CO2 reuse will be presented.

Learning material: material provided by the lecturer.

CV SCIENZE CHIMICHE

Erogato in Lingua Inglese nel caso siano presenti di studenti stranieri

 

MITIGATION AND ADAPTATION ACTIONS TO CLIMATE CHANGE

Teacher: Francesco MALFASI

Objectives: Provide theoretical and applied knowledge (also through case studies) concerning mitigation and adaptation to climate change, with particular focus on the biological (vegetation) component of the terrestrial ecosystems. All these aspects will be treated under a regulatory, scientific and technical points of view, at different spatial details.

Programme: Definitions and identification of the application areas of the main topics of adaptation and mitigation to climate change. Strategies and regulations at supranational, national and/or local levels. Decision-making procedures to evaluate, select, apply and monitor good practices for the mitigation and adaptation to climate change related to the plant component, in natural, semi-natural and anthropic environments. Analysis of case studies.

The course lasts 12 hours.

CV SCIENZE CHIMICHE E AMBIENTALI

Erogato in Lingua Inglese nel caso siano presenti di studenti stranieri

 

MOLECULAR ECOLOGY

Teacher: Serena Zaccara

AIMS:

The goal in this course is to learn and understand principles of ecology and environmental sciences through the application of molecular tools. The main Expected learning outcomes are:

i) analysis of the complexity within interspecific and intraspecific relationships applying the General Theory of Systems

ii) analysis of community ecology defining the structural and functional relationships

introducing evolutionary adaptative models

iii) principles and methods of conservation genetics, introducing population connectivity

and its evolutionary implications applied to aquatic and terrestrial species and

ecosystems.

CONTENTS:

the course will be divided into three parts, for which 4 hours will be dedicated each one.

i) Complexity in ecosystem and The General Systems Theory

lectures will be dedicated to molecular approaches that allow to infer interspecific and intraspecific variability, able to summarize the complexity of ecosystems

ii) Ecology and adaptative evolution

Lectures will deal the dynamics and mechanisms that regulate communities and population, especially paying attention on genetic fingerprint promoted by distinct ecological traits.

iii) Conservation genetics

Lectures will emphasize the key role of conservation genetics in the development of conservation and management strategies of biodiversity.

Each lecture will present case studies useful to deep into the topics, introducing the last molecular techniques dedicated to.

TEXT: slides produced by teacher and scientific papers

CV SCIENZE AMBIENTALI

Erogato in Lingua Inglese nel caso siano presenti di studenti stranieri

 

IMPACTS OF CLIMATE CHANGE ON THE CRYOSPHERE

Teacher: Mauro Guglielmin

Contribution of the course to the overall degree programme goals

The course will expose students to fundamental aspects linking together global climate processes and cryosphere. The course has been organized in such a way that the first module will provide key aspects regarding the analyses of the main cryospheric elements such as snow, glaciers, sea ice and permafrost while the second module will deal with impacts of permafrost degradation and the glaciers shrinkage and melting.

Pre-requirements

There are not major requirements for this course. The course itself is meant to provide basic tools for students to deal with permafrost-related topics

Contents

1.1 Cryosphere definitions and methods of analyses; snow, ice sheets, ice shelves, glaciers, sea ice and permafrost (3 hours);

1.2 Relationships between climate change (CC) and the cryosphere (3 hours)

1.3 Impacts of CC on snow and glaciers s.l.(3 hours)

1.4 Impacts of CC on permafrost (3 hours)

Referral texts

In the class we will be discussing textbook chapters and seminal papers

Teaching methods

The lecturer will be given by the lecturer and will be implemented also with the discussion on some seminal papers with the students

CV SCIENZE AMBIENTALI

Erogato in Lingua Inglese nel caso siano presenti di studenti stranieri 

 

FIRE SIMULATION IN CONFINED ENVIRONMENT

Teacher: Bruno Dal Lago

AIM OF THE COURSE

The aim of the course is to provide the students with the following skills: (a) definition and organisation of Fire Engineering, (b) phenomenology of fires in confined environment, (c) modelling of the fire load, (d) analysis of fire simulation strategies and nominal method, (e) methods alternative to nominal: parametric, zone, computational thermal-fluid-dynamics.

 

LEARNING OUCOMES

• Cognitive skills

- acquire the fundamentals information needed to address the simulation of a fire

- acquire the structure of Fire Safety Engineering

- being able to autonomously select and apply a model of fire either nominal, parametric or zone

- being able to critically address and set a complex fire simulation based on thermal-fluid-dynamics

• Learning abilities

- ability to read, understand and criticize a scientific text about fire simulation

• Practical and subject specific skills

- ability to propose a problem-solving approach

- ability to use a freeware software for the simulation of fires with zone model

• Communication skills

- ability to identify, extract and synthesize relevant information

- demonstrate effective communication skills by practicing, reading, writing and speaking clearly

- demonstrate the ability to communicate with industry experts.

Slides of lectures delivered by the lecturer.

Specific scientific/technical papers suggested by the lecturer.

CV SCIENZE CHIMICHE E AMBIENTALI

Erogato in Lingua Inglese nel caso siano presenti di studenti stranieri 

 

CONFINEMENT IN POROUS MATERIALS

Teacher: Gloria Tabacchi

Objectives

This Course aims to give an overview of host-guest materials constituted by nanometer-size guest species and nanoporous host matrices, whose potential applications hold concrete promises in materials science. Supramolecular organization is a central idea in chemistry and a driving force in technology.  It refers to the formation of correlated domains of molecules or nanospecies exhibiting collective properties or new functionalities. A key objective of this Course is to provide a knowledge-base on the confinement of guest species in host matrices characterized by regular porous networks. Confinement in nanometer-size spaces is particularly effective to the obtainment of supramolecular organization of guest species, because such cavities can be exploited as nanosized receptors for matter to create confined, supramolecular structures of low-dimensionality. Another goal of this Course is to show that, when confined in those matrices, guest species not only are subjected to the geometrical constraints of the cavities, but are also prone to be remotely and individually controlled by an external input (e.g. electromagnetic radiation).

Program

Focus will be driven on the molecular-level features of the confined assemblies, whose knowledge is pivotal for progress in applications. The relevance of natural and artificial porous matrices to probe fundamental aspects of host-guest interactions and confinement in nanosized spaces will be analyzed. The main categories of host matrices suitable for the supramolecular organization of guest species will be presented. Relevant procedures for the fabrication and characterization of host-guest materials will be outlined. Among viable strategies for the realization of host-guest materials of potential technological interest, particular attention will be devoted to the use of high pressures.

Texts

The material (current literature on the subject) will be provided by the lecturer.

CV SCIENZE CHIMICHE

Erogato in Lingua Inglese nel caso siano presenti di studenti stranieri 

 

NON-INVASIVE CHARACTERIZATION OF MATERIALS

Teacher: Laura RAMPAZZI

Objectives: The course provides basic knowledge of the main non-invasive techniques to explore their use in the environmental and forensic fields and in the analysis and diagnostics of works of art.

Programme: Introduction to non-invasive analytical methods. Description of main spectroscopic, X-ray, photographic, multispectral non-invasive techniques. Determination of materials and study of surface decay. Presentation and discussion of case studies.

Teaching materials: Scientific articles and reviews on the subject provided by the teacher.

CV SCIENZE CHIMICHE

Erogato in Lingua Inglese nel caso siano presenti di studenti stranieri

 

METHODS AND MODELS FOR THE EXPOSURE ASSESSMENT TO CHEMICALS

Teacher: Andrea Spinazzé

Objectives: The course aims to illustrate the main theoretical and practical issues related to the use of estimation models and other experimental methods used for the assessment of occupational and environmental exposure to chemicals, with particular reference to case studies related to emerging risk factors and the latest updates in the exhibition sciences.

Programme:

General aspects relating to the chemical risk assessment.

Estimation of occupational exposure to chemical agents using estimation models: methodological and practical aspects; reliability and representativeness of the exposure estimates.

Approaches and methodologies for assessing the risks of combined exposure to multiple chemicals.

Emerging risk factors: use of a probabilistic approach for risk assessment (the case of occupational exposure to engineered nanomaterials).

Exposure of the general population to airborne pollutants, for epidemiological studies and the health impact assessment: exposure estimation (dispersion models; Land-use regression model), use of miniaturized sensors for monitoring selected populations and approach, ”citizen-science”.

Teaching materials: W.R. Ott, A.C. Steinemann, L.A. Wallace: “Exposure Analysis” – CRC Taylor and Francis (ISBN– 13: 978-1-56670-663-6). Slides (pdf).

CV SCIENZE CHIMICHE E AMBIENTALI

Erogato in Lingua Inglese nel caso siano presenti di studenti stranieri 

 

ACTIVE TECTONICS AND EARTHQUAKE GEOLOGY: SAVING LIVES AND INVESTMENTS FOR A SUSTAINABLE WORLD

Teacher: Franck  A. Audemard M.

COURSE OBJECTIVES

•          Revise the different possible sources of earthquakes and their association with geologic faults. Discuss the theory of earthquake generation, as well as the relation between size of earthquakes and fault ruptures;

•          Transfer knowledge on how the seismic history of a region is obtained by integrating instrumental, historical and pre-historical seismicity;

•          Examine and identify earthquake-related landforms and the impact of earthquakes on nature;

•          Evaluate how seismic hazard studies are carried out;

•          Illustrate how paleoseismological investigations are performed and what objects can be analyzed in such a way.

•          Determine the importance of geological studies into a seismic hazard assessment (SHA).

 

SPECIFIC LEARNING OUTCOMES

1.         Determine and improve the degree of knowledge of the course audience in relation to plate tectonics and its major association to Earth surface processes;

2.         Understand that destructive earthquakes are related to geologic faults, which accommodate strain in the crust driven by plate tectonics;

3.         Learn how to identify Quaternary faults via specific landforms and landscapes and how the environment can be affected by earthquakes;

4.         Understand how to build a seismic history in a region from different sources of data gathering and the importance of the geological studies for any seismic hazard assessment (SHA);

5.         Learn that a safer constructed environment preserves human life and that earthquakes naturally may severely impact landscape and the environment.Erogato in Lingua Inglese nel caso siano presenti di studenti stranieri

CV SCIENZE AMBIENTALI

Biostatistics
primo anno   Course: Biostatistics
Teacher: Giorgio Binelli
Length: 2.5 CFU (20 hours)
Objective:
All fields of modern biology cannot be successfully approached without a knowledge of their statistical and biometrical aspects. It is thus necessary to provide the student with interlaced biological and statistical knowledge. The goal of this course is to make the students familiar with the statistical theory and terminology, so to understand the power and pitfalls of statistical analysis, with special emphasis on the planning of the experiments and the analysis of experimental data in the field of Life Sciences.
COURSE TOPICS
Basics of statistical analysis
o Why use Statistics. Populations and samples. Basics of probability. Random variables.
o Frequency distributions; what is a statistical test: power and protection of a test, Type I and Type II errors.
The most common statistical tests
o Quantitative and qualitative variables – which test?
o Some uses of the z variable.
o The χ2 test. Goodness-of-fit test and comparisons between proportions.
o The General Linear Model (GLM)
o Some uses of Student’s t
Other statistical tests
o The model of Analysis of Variance (ANOVA).
o One-Way ANOVA: the completely randomised and the randomised block designs. Two-way ANOVA.
o Linear regression and correlation models, parameters estimate in linear, multiple and curvilinear regression.          

 

Trends in Biomolecular Sciences 
primo anno

secondo anno   Course: Trends in Biomolecular Science
Teacher: shared among members of the PhD course
Length: 2.5 CFU (20 hours)
Objective:
Biomolecular science is a research area that profits from a strong multidisciplinary expertise on genetics, microbiology, molecular and cell biology, structural biology, biochemistry, synthetic and systems biology, etc. This course is aimed to provide advanced and updated knowledge through a theoretical and practical training oriented to provide the required skills for supporting the students in their biotechnological research projects (in the different fields of application).
COURSE TOPICS
Over the years, the course will focus on most recent trends in molecular and cell biology related to:
- Analytical methods
- Advanced cell biology
- Advanced cell biochemistry
- Biopharmaceuticals: from concept to production
- Biomolecules
- Biotransformation and biocatalysis
- Experimental design and research methodology
- Molecular genetics
- Molecular microbiology
- Molecular system biology

 

Trends in Biomedical Sciences
primo anno

secondo anno   Course: Trends in Biomedical Sciences
Teacher: shared among members of the PhD course
Length: 2.5 CFU (20 hours)
Objective:
This course is aimed to provide advanced knowledge on the cellular and molecular bases of pathological processes, on the more recent diagnostic procedures and therapeutic intervention modes using a multi-scale approach (from the molecule to the bed of the patient). The acquired knowledge (on metabolic processes, methodologies and analytical tools) will enable students to perform physiological and pathological studies, as well as to develop novel diagnostic and therapeutic approaches.
COURSE TOPICS
The course is intended to provide advanced theoretical knowledge in the continuously growing areas of biology applied to biomedical sciences and clinical research. In details:
- Advanced clinical pathology
- Advanced techniques in bioimaging
- Advanced treatments in neurodegenerative disorders
- Biomedical engineering and biomaterials
- Cell therapy
- Omics in biomedical science
- Molecular oncology
- Vascular diseases – diagnosis, therapeutic approaches and interventions

 

Bioinformatics
secondo anno   Course: Bioinformatics
Teacher: Gianluca Molla
Length: 2.5 CFU (20 hours)
Objective:
Provide student with practical knowledge of the main bioinformatic processes used in protein investigation. All lessons will be held at the computer, in an informatics class. Most of procedures shown will be performed by the students themselves under the supervision of the teacher. Results will be discussed in a critical manner.
COURSE TOPICS
The course will cover the main topics of the bioinformatics approach to the study of the structure/properties of the proteins. In details:
1. The format of structural data and structural databases (PDB files, RCSB, PDBeChem, ...) and how to search and retrieve structural information
2. Basis of visualization of 3D structures and software for macromolecule visualization (PyMol, VMD, ...)
3. Prediction of structural properties of proteins (secondary structure, transmembrane regions, signal peptides, ...)
8. Discover the evolutionary history of a protein: build a phylogenetic tree, detect the most conserved positions and predict the sequence of ancestral proteins
4. Construction of models of the 3D structure of a protein (ab initio modelling, homology modelling)
5. Build models of variants in vitro - foldX - ProSAR
6. Prediction of binding of small ligands (e.g., drugs) to proteins by Automated Molecular Docking
7. Prediction of quaternary structure haddock, Z-DOCK
8. Simulation of protein flexibility in solution: The Molecular Dynamics approach          

 

Transversal skills
primo anno
secondo anno
terzo anno   Course: Transversal skills
Teacher: shared among members of the PhD course and external professionals
Length: 2.5 CFU (20 hours)
Objective:
Despite the undisputable value of specialized skills, the transversal ones represent a main key to professional success, according to some scientific studies. Transversal or soft skills pertain to cognitive, creative, managerial, relational and communication areas. Not only they represent the “most wanted” competences indicated by the corporate sector, but they are also essential life skills. Acquiring these skills provides students with the basic knowledge, abilities and qualities required to translate competences into suitable behavior for organizational purposes and for their professional evolution and success.
COURSE TOPICS
The course will provide students transversal skills. The course is organized in three modules, provided in different years:
Module A: Information Literacy; Digital Literacy, Doctoral thesis and copyright; Open access; Collecting and processing information
Module B: Presentation skills; Problem solving; Results dissertation
Module C: Economy; Project Management; Patents & trade marks; European research programs         Il corso è diviso in 3 moduli (A, B e C) e che vengono erogati sui tre anni (al I, II e III, rispettivamente. I dottorandi potranno scegliere tra le attività proposte nei vari moduli per acquisire i CFU richiesti.